Az Atlas World közösségünk által igyekszünk minél több etikus, fenntartható és kreatív céget és projektet bemutatni és kiemelni. Ennek keretében, korábban már érdekes beszélgetést folytattunk a Vagheggi és a Respray Solutions vezetőivel, a fenntarthatóság lehetőségéről a szépségiparban. Emellett pedig felfedezhettük a tudatosságot a gasztronómia területén is a Felelős Gasztrohős ügyvezető igazgatója segítségével.
Most, egy újabb szempontból közelíthetjük meg a kreativitás, innováció és fenntarthatóság fogalmát. Koszecz Sándorral, a Kollabor projekt alapítójával készített interjú során betekintést nyerhettünk egy egyedülálló kezdeményezésbe, amely az élménypedagógiát és a társadalmi innovációt ötvözi. Koszecz Sándor, a projekt elkötelezett alapítója, aki számos területen tevékenykedik, az interjú során részletesen mesélt az alapítványi fenntartású Kollabor projektről, annak kihívásairól, teljesítményeiről és jövőjéről.
A Kollabor projekt kezdete és fejlődése
A Kollabor projekt 2017-ben indult, egy Európai Uniós pályázat keretein belül, aminek eredeti fókusza egy természettudományos élményközpont kialakítása volt. A pályázat által 2020-ig számos Békés megyei oktatási intézményéből, több mint 6500 diákot vontak be élménypedagógiai foglalkozásokba. A Covid, és karanténhelyzet, azonban arra is ráébresztette őket, hogy a Kollabor sokkal több mint egy természettudományos élményközpont, egy innovációs központ és egy startup inkubátor is egyben, így a pályázati szakasz után ezek mentén folytatták a működésüket. A zászlóshajó projektjük, amivel mindezt be is tudják bizonyítani, a Mikrokert projekt lett.
Jelenleg azonban a Kollabor, mint alapítványi fenntartású projekt, felszámolás előtt áll, és a jelenlegi formájában meg fog szűnni. Az elért szakmai eredményeket viszont semmiképpen sem fogják veszni hagyni az alapítók.
Gazdasági, társadalmi és pedagógiai innovációs tér
Nagyon fontos az élménypedagógiában a tapasztalati tanulás és a pedagógiai innováció, emiatt az összes foglalkozást ennek a koncepciónak a mentén építették fel, emellett pedig a fenntarthatóság is minden lépésben jelen volt. A cél az volt, hogy a diákok kíváncsiságát fel tudják kelteni, és ezen keresztül a motivációs és az inspirációs rétegeket be tudják indítani. Azonban, ha a nagyobb képet is megvizsgáljuk, akkor, amikor startup inkubátorként funkcionálnak, akkor egy gazdasági innovációs helyről beszélünk. És ha egy innovatív közösségi térként kezeljük, ahol innovatív gondolatokat tudnak a felszínre kerülni, akkor pedig egy társadalmi innovációs közösségi térről beszélünk. Sándor elmondta, hogy nagyon nagy falat kimondani, hogy a projekt egy társadalmi, gazdasági és pedagógiai innovációs térként szolgál egyszerre, de a Kollabor tevékenységében ezt a három réteget nem lehet szétválasztani. Minden ezek közé épül, mindennek ez a magja.
Fordított vállalkozási forma
Az interjúból kiderülnek a projekt alatt felmerült kihívások, mint például a pályázati rendszer szigorú korlátai. Azt is elmondta, hogy ez a vállalati forma, egy fordított vállalkozás. Minden vállalkozás arra törekszik, hogy valamilyen szakmai területen a legjobb legyen. Ezzel szemben egy makerspace, mint a Kollabor, az egy olyan hely, ahol horizontálisan minden tudásból van egy kicsi. “Semmihez nem értünk olyan szinten, de mindenhez értünk elég jól.” – fogalmazta meg Sándor. Ez a vállalati forma nem logikus, de szükségszerű, hiszen nagyon fontos a horizontális tudás is, az, hogy látszólag össze nem tartozó dolgokat össze tudjunk kapcsolni. Nagyon sok innováció ugyanis ebből születik.
Értékteremtés a közeljövőben
Az interjúban Sándor megemlítette a projekt mérföldköveit, kiemelve a hely kialakítását, a különleges pedagógiai rendszer felépítését, valamint azt, hogy a pandémia alatt is sikerült tovább fejleszteni a Kollabort, és ezáltal a Mikrokert nevű projekt piacra viteli fázisban tart.
Koszecz Sándor a jövőbeli terveiről is beszél, hangsúlyozva a társadalmi innováció és értékteremtés szerepét. Ugyan a Kollabor a jelenlegi formájában meg fog szűnni, a Mikrokert projekttel és a startup inkubációs programmal mindenképpen folytatják a munkát. Az újraindulásnál egy élménypedagógiára épített társadalmi innovációs hely kialakítása lesz a cél, amihez vállalkozói partnereket fognak keresni, hiszen azt szeretnék, hogy ez egy társadalmi innováció és egy közös ügy legyen.
A Kollabor tehát nem csupán egy projekt, hanem egy állandóan fejlődő, innovatív központ, amely összekapcsolja a tudományos élményeket, a kreativitást és a közösségi együttműködést. Koszecz Sándor és csapata az élménypedagógia és társadalmi innováció terén kiemelkedő lépéseket tettek, és terveznek tenni a jövőben is.