skip to Main Content

Kollabor, a fenntarthatóság, az élménypedagógia és az innováció központja

Kollabor Project

Az Atlas World közösségünk által igyekszünk minél több etikus, fenntartható és kreatív céget és projektet bemutatni és kiemelni. Ennek keretében, korábban már érdekes beszélgetést folytattunk a Vagheggi és a Respray Solutions vezetőivel, a fenntarthatóság lehetőségéről a szépségiparban. Emellett pedig felfedezhettük a tudatosságot a gasztronómia területén is a Felelős Gasztrohős ügyvezető igazgatója segítségével.

Most, egy újabb szempontból közelíthetjük meg a kreativitás, innováció és fenntarthatóság fogalmát. Koszecz Sándorral, a Kollabor projekt alapítójával készített interjú során betekintést nyerhettünk egy egyedülálló kezdeményezésbe, amely az élménypedagógiát és a társadalmi innovációt ötvözi. Koszecz Sándor, a projekt elkötelezett alapítója, aki számos területen tevékenykedik, az interjú során részletesen mesélt az alapítványi fenntartású Kollabor projektről, annak kihívásairól, teljesítményeiről és jövőjéről.

A Kollabor projekt kezdete és fejlődése

A Kollabor projekt 2017-ben indult, egy Európai Uniós pályázat keretein belül, aminek eredeti fókusza egy természettudományos élményközpont kialakítása volt. A pályázat által 2020-ig számos Békés megyei oktatási intézményéből, több mint 6500 diákot vontak be élménypedagógiai foglalkozásokba. A Covid, és karanténhelyzet, azonban arra is ráébresztette őket, hogy a Kollabor sokkal több mint egy természettudományos élményközpont, egy innovációs központ és egy startup inkubátor is egyben, így a pályázati szakasz után ezek mentén folytatták a működésüket. A zászlóshajó projektjük, amivel mindezt be is tudják bizonyítani, a Mikrokert projekt lett.

Jelenleg azonban a Kollabor, mint alapítványi fenntartású projekt, felszámolás előtt áll, és a jelenlegi formájában meg fog szűnni. Az elért szakmai eredményeket viszont semmiképpen sem fogják veszni hagyni az alapítók.

Gazdasági, társadalmi és pedagógiai innovációs tér

Nagyon fontos az élménypedagógiában a tapasztalati tanulás és a pedagógiai innováció, emiatt az összes foglalkozást ennek a koncepciónak a mentén építették fel, emellett pedig a fenntarthatóság is minden lépésben jelen volt. A cél az volt, hogy a diákok kíváncsiságát fel tudják kelteni, és ezen keresztül a motivációs és az inspirációs rétegeket be tudják indítani. Azonban, ha a nagyobb képet is megvizsgáljuk, akkor, amikor startup inkubátorként funkcionálnak, akkor egy gazdasági innovációs helyről beszélünk. És ha egy innovatív közösségi térként kezeljük, ahol innovatív gondolatokat tudnak a felszínre kerülni, akkor pedig egy társadalmi innovációs közösségi térről beszélünk. Sándor elmondta, hogy nagyon nagy falat kimondani, hogy a projekt egy társadalmi, gazdasági és pedagógiai innovációs térként szolgál egyszerre, de a Kollabor tevékenységében ezt a három réteget nem lehet szétválasztani. Minden ezek közé épül, mindennek ez a magja.

Fordított vállalkozási forma

Az interjúból kiderülnek a projekt alatt felmerült kihívások, mint például a pályázati rendszer szigorú korlátai. Azt is elmondta, hogy ez a vállalati forma, egy fordított vállalkozás. Minden vállalkozás arra törekszik, hogy valamilyen szakmai területen a legjobb legyen. Ezzel szemben egy makerspace, mint a Kollabor, az egy olyan hely, ahol horizontálisan minden tudásból van egy kicsi. “Semmihez nem értünk olyan szinten, de mindenhez értünk elég jól.” – fogalmazta meg Sándor. Ez a vállalati forma nem logikus, de szükségszerű, hiszen nagyon fontos a horizontális tudás is, az, hogy látszólag össze nem tartozó dolgokat össze tudjunk kapcsolni. Nagyon sok innováció ugyanis ebből születik.

Értékteremtés a közeljövőben

Az interjúban Sándor megemlítette a projekt mérföldköveit, kiemelve a hely kialakítását, a különleges pedagógiai rendszer felépítését, valamint azt, hogy a pandémia alatt is sikerült tovább fejleszteni a Kollabort, és ezáltal a Mikrokert nevű projekt piacra viteli fázisban tart. 

Koszecz Sándor a jövőbeli terveiről is beszél, hangsúlyozva a társadalmi innováció és értékteremtés szerepét. Ugyan a Kollabor a jelenlegi formájában meg fog szűnni, a Mikrokert projekttel és a startup inkubációs programmal mindenképpen folytatják a munkát. Az újraindulásnál egy élménypedagógiára épített társadalmi innovációs hely kialakítása lesz a cél, amihez vállalkozói partnereket fognak keresni, hiszen azt szeretnék, hogy ez egy társadalmi innováció és egy közös ügy legyen

A Kollabor tehát nem csupán egy projekt, hanem egy állandóan fejlődő, innovatív központ, amely összekapcsolja a tudományos élményeket, a kreativitást és a közösségi együttműködést. Koszecz Sándor és csapata az élménypedagógia és társadalmi innováció terén kiemelkedő lépéseket tettek, és terveznek tenni a jövőben is.

Back To Top