skip to Main Content

Felelős Gasztrohős: Utazás a fenntartható gasztronómia felé

Felelős Gasztrohős

Az Atlas World közösségünk folyamatosan igyekszik kiemelni a fenntartható, etikus és kreatív vállalkozókat, cégeket és szervezeteket. Korábban már felfedeztük a fenntarthatóság lehetőségét a szépségiparban a Vagheggi és a Respray Solutions segítségével.

A legújabb interjúnk során betekintést nyerhettünk a gasztronómia területére, hiszen Lehel Zsuzsannával, a Felelős Gasztrohős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk. A vállalatot 2012-ben alapította négy, a fenntarthatóság iránt szenvedélyesen elkötelezett ember, Zsuzsanna pedig 2018-ban csatlakozott a szervezethez. 

Felelős Gasztrohős: A szervezet alapítása és fejlődése

A Felelős Gasztrohős az étkezési szokások és a fenntarthatóság közötti szakadék áthidalásának ötletéből született. Felismerve, hogy semmilyen adat nem volt elérhető arról, hogy mennyire tudatos és fenntartható egy-egy étterem, az alapítók bevezettek egy tanúsítványozási módszert a vendéglátó egységek számára. Ez a tanúsítvány kezdetben hét kritériumra összpontosított, mint például a hulladékkezelés, a nyersanyagok beszerzése, a csomagolás, a hús használatának aránya, a tisztítószerek használata, a pálmaolaj felhasználása, valamint a szívószálak és a polisztirol csomagolás használata. Az idő múlásával a tanúsítvány háromszintes rendszerré fejlődött, tükrözve egy étterem elkötelezettségének szintjét és mélységét a fenntarthatóság terén.

criteria for sustainable restaurants

Oktatási kezdeményezések és tudatosság

Zsuzsanna hangsúlyozta a alapítvány másik kulcsfontosságú elkötelezettségét is, amely a közönség oktatására irányul. A Gasztrohős izgalmas programokat fejlesztett ki különböző korosztályok részére, az óvodásoktól kezdve a felnőtteken át. A programok nagyrészt három témára épülnek: a helyi és szezonális hozzávalók népszerűsítésére, az élelmiszerpazarlás csökkentésére és a hús- és tejfogyasztás minimalizálására. Miután csatlakozott a céghez, Zsuzsanna első feladata az volt, hogy ezeket az információkat interaktív játékokká és prezentációkká alakítsa, és ezáltal élvezetessé tegye az oktatási élményt minden korosztály számára.

Kihívások az évek során

A Gasztrohős rengeteg különböző kihívással nézett és néz szembe, különösen a hagyományos gondolkodásmóddal és a húscentrikus magyar konyhával kapcsolatban. A növényi alapú étrend népszerűsítése és a húsfogyasztás csökkentése komoly kihívást jelent Magyarországon. A COVID-19 járvány és az azt követő energiaár-krízis is kihatott a vendéglátóiparra. A kudarcok ellenére az alapítvány alkalmazkodott, és megőrizte az erős, fenntartható éttermekből álló közösségét. Zsuzsanna hangsúlyozta a célközönség felé történő kommunikáció fontosságát, valamint azt, hogy az oktatási programoknak alkalmazkodni kell az olyan változásokhoz is, mint például az áremelkedések, és ilyenkor a fenntarthatóság költséghatékonnyá tételét kell kiemelni.

Folyamatosan növekvő étteremhálózat és további tervek

A Gasztrohős büszke arra, hogy létrehozott, egy fenntartható éttermekből álló hálózatot és szakmai közösséget. Az alapítvány további célja, hogy megerősítse ezt az éttermi hálózatot, biztos környezetet és folyamatos támogatást nyújtson a résztvevők tudásának cseréjéhez és megosztásához. A növényi alapú étrendet és az étkezési szokásokat illetően is pozitív változás figyelhető meg, így továbbra is szeretnék ezt a témát a beszélgetések élére helyezni. Emellett fontos számukra az oktatási programjaik kiterjesztése is, annak érdekében, hogy nagyobb és tartósabb hatást érjenek el a résztvevőiknél.

Értékek népszerűsítése és Üzleti Hősök kiemelése

Zsuzsanna hisz a személyes kapcsolatok és a vállalkozók szerepében, mint a változás hajtóereje. Kihangsúlyozta, a vállakozók példaértékű viselkedésének fontosságát és hitét fejezte ki abban, hogy képesek pozitív kezdeményezéseket befolyásolni. Zsuzsanna emellett kiemelt néhány olyan üzletet, amelyek egyértelműen képviselik az Atlas Award legfontosabb értékeit, például a Reggeli és a Naturahill vendéglátók.

A jövő: A tudatosság terjesztése és Rakun dobozközösség

A Gasztrohős tervei a közeljövőben is az éttermi hálózat kiterjesztésével és a tudatosságot növelő oktatási tevékenységeikkel kapcsolatosak. Az szervezet egy átfogó megközelítést képzel el, folyamatos támogatást és ismereteket nyújtva az egyéneknek és vállalkozásoknak fenntarthatósági útjukon. Ezen felül a Gasztrohős új, start-up programja, a Rakun dobozközösség, ami további mélységet ad elkötelezettségüknek, és kibővíti a megközelítésüket a fenntarthatóság irányába.

Ezek alapján látszik tehát, hogy a Felelős Gasztrohős Magyarország étkezési környezetének újításában és fenntarthatóbbá tételében úttörőként áll, ösztönzve az egyéneket és vállalkozásokat, hogy kis, ugyanakkor hatékony lépésekkel, közösen alakítsanak ki egy tudatosabb világot.

https://atlasworld.hu/
Back To Top